KHK 15 år - Det här är KHK för mig - Rickard Karlsson

4 oktober 2016 19:37

En osannolik resa som blev möjlig.


Karlskrona HK firar i år 15 år. En fantastisk resa som klubben gjort ihop med fans, spelare, ledare, volontärer och partners. Utan Er hade det inte gått. Resan har varit en känslomässig bergochdalbana för de allra flesta inbitna. Vi vill uppmärksamma våra 15 år tillsammans genom att lyssna till några av alla de som gjort resan möjlig. 15 stycken ”profiler” som får symbolisera alla som stötta, slitit och jobbat för att vi kommit såhär långt som klubb. Vi har valt personer som i första hand verkat vid sidan av isen. Matchen mot Skellefteå AIK den 15 oktober blir också den symboliska ”födelsedagen” – då firar vi lite extra.

Stort grattis till Er alla – det är VI som är KHK!

”KHK är rock'n'roll – inte bonde söker fru”

Namn: Rickard Karlsson
Ålder: 50
Födelseplats: Karlskrona
År med KHK: 11
Nuvarande roll/förhållande till KHK: Manisk supporter och stolt hockeypappa

Mycket har onekligen hänt sedan Rickard ”Charlie” Karlsson 2004 klev in i baracken vid gamla Wämöhallen som då utgjorde KHK:s kansli. Ditlockad av sin gamla ungdomsidol målisen Classe Åström var tanken att den unge försäljningschefen skulle hjälpa till inom marknad och försäljning i nio månader. Nu blev det ju som vi alla vet betydligt längre än så.

Den främsta anledningen till det långvariga förhållandet stavas gemenskap. Charlie fick precis som så många andra av oss något spännande att snacka om, inte bara på jobbet utan också hemma. Ett ämne omgärdat av oinskränkt passion där man både kan och får ha åsikter - en märklig och stundtals pirrig känsla.

Det är som en ventil - man får skrika ”Jaaaa!!!”, hoppa, kramas och dansa med tårfyllda ögon utan att för den skull bli inspärrad, förklarar Charlie.

Under många år har han jobbar aktivt med marknadsföring och utveckling av varumärket KHK och lagt stor vikt vid vad många anser vara KHK:s smått unika egenskaper.

Den fanatiska och enögda publiken. Det finns något ruggigt fint mellan publik och klubb som jag hoppas vi fortsätter att vårda. KHK har alltid flirtat med sin publik och vågat sticka ut, man har byggt en speciell känsla av samhörighet som jag tror är just det som är det unika. Kolla hur vår publik ställt upp under kriser. Den är som en galen drake som lyfter bäst i motvind, menar Charlie som hävdar att det ligger en naiv och relativt oborstad tro på att allt är möjligt bakom KHK:s spektakulära resa.

KHK har alltid gillat att kicka det etablerade i arslet, om än med en stor portion ödmjukhet. Många föreningar har gamla troll som sitter och talar om vad som går och vad som inte går. Många av oss kom från näringslivet och visste att allt går om man sköter pengarna och jobbar hårt.

Även om Charlie inte längre är aktiv i klubben, utan i stället beskriver sig som en manisk supporter känner han sig fortfarande som en del i samhörigheten, där vi alla under korta ögonblick är helt lika och brinner för exakt samma sak.

Samtidigt eftersträvar han faktiskt lite mer kaxighet, något som klubben i mångas ögon faktiskt har haft gott om i hela 15 år!

Viktigt är att alla i ledande position har kontakt med publik och sponsorer och ser till att ha en tydlig identitet – en affärsidé om man så vill. Har man inte det är man bara en grå skugga av någon annan som redan gör det man vill - fast bättre. KHK får aldrig bli beige, vi måste vara orange, hög puls och ett sjuhelvetes drag. KHK är rock'n'roll – inte bonde söker fru.

Låt oss hoppas att Charlie har rätt – och det har han haft förut. För det är väl just det han beskriver som får oss att leva hockey, leva KHK under stora delar av året – det är något betydligt större än ”bara” en idrott…

Karlskrona HK