Inledning

Grafisk manual

En grafisk manual, vad är det och vad ska man använda den till?

Vi har blivit många som påverkar Karlskrona Hockeyklubbs utseende och den här grafiska manualen är framtagen för att förenkla arbetet med att ta fram grafiskt material. Med hjälp av några enkla förhållningsregler skapar vi en gemensam, enhetlig och stark identitet för hela klubben.

Karlskrona Hockeyklubb vill visa upp ett förtroendeingivande och professionellt ansikte utåt. En tydlig identitet ger oss ett starkare varumärke och underlättar också kommunikationen. Både externt mot partners eller sponsorer men även internt mot spelare, föräldrar och alla andra som verkar i och kring klubben.

Den här manualen beskriver hur vi arbetar med vår grafiska profil. Från användande av logotyp, hanterandet av färger, bildspråk och typografi till mallar för utformning av brev och övrigt kontorsmaterial. Det är alla delar som tillsammans bildar en enhetlig profil som stärker KHKs varumärke och ökar igenkänningen.

Klubbmärket

Vårt klubbmärke är vårt viktigaste kännetecken. Den är vår logo och måste därför behandlas med respekt. Klubbmärket används i första hand mot vit, svart eller transparent botten.

Logotypen utgör grunden i den visuella identiteten och ska användas som avsändare i all kommunikation. Därför är det viktigt att logotypen behandlas konsekvent och varsamt. Logotypen består av en rund cirkel med vit yttre ring och orangea centrum.  I det vita fältet finns vår officiella benämning av klubbnamnet. I det orangea fältet finns årtalet klubben grundades i vit text,  en ekoxe som representerar Blekinges landskapsdjur samt två eklöv som representerar Blekinges landskapsträd. Dessa element bildar tillsammans en helhet och får aldrig ritas om eller förvrängas.

Vårt klubbmärke får inte användas för kommersiellt bruk utan samråd med Karlskrona HK. För dialog, ta kontakt med ansvarig för varumärket enligt kontaktinfo längre ner på sidan.

Klicka på nedanstående länkar för att ladda hem logotypen i ett högupplöst format.

Välj önskad logotyp nedan:

Färger

KHKs grafiska identitet innehåller en primärfärg, en sekundärfärg och två gradienter. Färgerna är viktiga för igenkänning och ska alltid finnas med i KHKs material. Den svarta sekundärfärgen används främst på bakgrunder och den orangea primärfärgen på rubriker och grafiska element.
Förutom svart får även vit används som bakgrund och är den färg som bör användas vid placering av sponsorlogotyper för att skilja dem mot KHK. I den grafiska identiteten är även gradienter en viktigt beståndsdel.
Färgerna ska i så stor utsträckning som möjligt används i 100%.


KHK använder sig av två gradienter, en orange och en grå. De används främst i rubriker och på grafiska element och får användas både digitalt och vid tryck. Gradienterna används främst horisontellt. Gradienternan får inte användas i brödtext eller längre texter. Nedan och på nästa sida visas de två gradienterna.

Klicka för större bild
Klicka för större bild

Typografi

KHKs grafiska identitet innehåller två typsnitt som används vid allt marknadsmaterial, Prometo och Source Sans Pro. Typsnitten är en viktig del i att bygga ett enhetligt grafiskt språk.

Prometo är KHKs identitetstypsnitt och används i rubriker, ingresser och kortare textstycken. Rubriker skrivs främst i versaler och med varianten Prometo Bold Italic. I ingresser och kortare textstycken går det bra att använda varianterna Bold Italic, Bold eller Regular. Rubriker får skrivas i alla KHKs profilfärger samt vit.

Source Sans Pro används för längre, sammanhållna texter och bör skrivas i vit eller svart. Typsnitten får användas fritt med gott typografiskt omdöme. På khk.se använder vi teckensnittet Roboto Condensed.

Typografi

Kontaktinformation

Jenny Lennarthsson

Kommunikation och event

[email protected]
0738-309515