Månadsbrev från Charlotte - Nytt år och nya tag

15 januari 2018 11:30
Nyhet

Då är julhelgen till ända, och efter lite ledigt (och alldeles för mycket choklad) är det dags att veva upp tempot igen.


När jag skriver detta har vi sju matcher kvar på hemmaplan i grundspelet. Tabelläget är prekärt, så det kommer att bli en spännande vår. För vår del på KHK är det bara att kavla upp ärmarna och göra vårt bästa. Vi vinner (och förlorar) som ett lag, vare sig du är kock, spelare eller ekonom - ”We are in this together”.

När jag tog över fick jag beskedet att vi skulle kunna leverera ett plusresultat, om vi bara lyckades behålla samma publiksnitt som året innan, vilket var 4000 personer. Men en budget är en uppskattning, och verkligheten visade ett behov av något högre materialkostnader, samt att det låg en förhoppning om högre intäkter på upphandlingen. Innan vi fick veta att upphandlingen var satt till ett fast pris, och vi satte oss och i detalj räknade på detta. Dessa två parametrar har vi försökt justera för hela året genom att hålla hårt i plånboken på andra håll. Jag och ekonomichefen ”Fimpen” har suttit många sena kvällar för att få kontroll på kostnaderna, förstå vad behovet är, samt att dra i handbromsen så fort vi ser att det är möjligt. Jag vill påstå att vi i dagsläget har bra kontroll på våra kostnader. Detta är ju exempelvis första året vi har något att fullt ut jämföra med, framförallt vad det gäller restaurang. Vi är sedan den 3 januari också i hamn med vår sponsorförsäljning. Budgeten är nådd och det är en fantastiskt härlig milstolpe för oss på KHK. Allt som vi kan fortsätta generera i intäkter nu på innevarande år kommer hjälpa oss att stärka klubben, för det behövs. Anledningen till det är just den längre publiktillströmningen jämfört med föregående år.

Vi har under året arbetat med vår prissättning, kampanjer, och riktat vår kommunikation på olika sätt till olika målgrupper. Även tagit fram ett föreningserbjudande till andra idrottsföreningar i Blekinge. Familjeläktaren är ett annat exempel, 2 vuxna och 2 barn 500kr! Vi har delat ut flyers på stan, marknadsfört oss i flertalet olika kanaler. Dessutom har vi två nya ombud i år, som hjälper oss att sälja biljetter. Så tro inte att vi legat på latsidan. Vissa hävdar dock att det är tabelläget som reflekterar publiksnittet, och givetvis är det roligare att gå på hockey när laget vinner. Det är ingen hemlighet. Men alla lag har säsonger som går lite sämre. Se bara på Brynäs som spelade SM-final förra året, och fram tills december i år plaskat på kvalplats. Eller BIK i HockeyAllsvenskan. Kval upp till SHL förra året, nu väntar med stor sannolikhet ett negativt kval mot Hockeyettan.
Vår ambition är såklart att borsta bort skiten från axlarna, resa oss upp, och kriga järnet dessa sista matcher. Vi måste det. Vi VILL det. Tro inget annat. Målet är att spela i SHL nästa år, och för det krävs två saker (1) att vi spelmässigt håller oss kvar, samt (2) ett eget kapital på 4 miljoner för att säkra elitlicensen.

I dagsläget har vi ett eget kapital på 3,3 miljoner, så planen var att gå plus minst 700 tkr innevarande säsong. Då skulle licensen vara säkrad. Men skulle vi gå back detta år, så har vi alltså inte det som krävs för elitlicens längre. Det är den här nöten jag och styrelsen måste knäcka. Antingen genom att operativt göra ett positivt resultat (biljetter, mat, sponsorförsäljning, souvenirer etc.) eller genom att ta in friskt kapital från en extern investerare. Det senare är möjligt i och med att vi är ett aktiebolag nu sen något år tillbaka. Det är alltså två spår vi måste hålla uppe parallellt.
Några av er tänker säker nu ”det är ett jäkla tjat om att ta sig till nästa säsong hela tiden, så man får chans att göra om/göra rätt, vad är det som säger att det inte blir samma visa nästa vår?” Jo för nästa år ökar den centrala sponsringen från SHL. Ni har säkert läst om det i tidningarna. Att vissa befarar att den stora skillnaden kommer skapa en ännu större klyfta ner till lägre divisioner. Jag har redan tankar kring hur vi bäst använder dessa extra intäkter.

Att publiken minskat på sina håll i Sverige är trist, men intresset för hockey har aldrig varit större. För vår del kan det utökade Tv-avtalet kompensera en aning för en avtagande publik. Jag kommer i alla fall vilja budgetera så, för att inte ta oss vatten över huvudet och spendera pengar det visar sig i december att vi inte har. Sen blir ingen gladare än jag om det kommer mer publik än budgeterat. Självklart kommer vi på kontoret att jobba stenhårt för det.

Sen är nästa puck själva spelarbudgeten. Vi har näst lägst spelarbudget i SHL, så vi kan kosta på oss någon miljon upp. För det finns en över 90 % korrelation mellan spelarbudget och tabellplacering. Men sen måste vi hålla i pengarna. Sätta dem på kontot. Så vi kan bygga en buffert. För vem vet, vi kanske får några skador fram i november som kräver nya värvningar? Eller dags att piffa upp ytterligare en serveringsyta? Eller andra oanade situationer som kan dyka upp under året. Då kan det vara skönt att ha handlingsutrymme.

Sen har vi ju alla andra lag, så som damlag, juniorer och alla våra ungdomar. Självklart vill vi arbeta för att även ge dem bättre förutsättningar. På kontoret har vi skurit hårt i personalstyrkan, och vi kommer även slå ihop biljett och marknadsföring ytterligare till nästa säsong. ”Back to basics”. En ännu mer slimmad organisation, där alla hjälps åt för att täcka upp för varandra. Så ska vi glida in i nästa säsong, och sen får vi noga avväga när det där dags att stärka upp igen. Först och främst gäller det att hitta en stabilitet i ekonomin och vår likviditet. ”First things first”.

Där fick ni mina tankar och reflektioner för framtiden. Men först är det dags att leverera i nuet. Dags att rocka de sista grundseriematcherna, och ro denna skutan i hamn!

Tack för er tid, vi ses i NKT Arena Karlskrona.