Pressmeddelande: Organisationsförändringar i arenaservicen

28 oktober 2017 11:15
Pressmeddelande

Vi på KHK har haft driften av NKT arena de senaste åren. Kommunen äger arenan och lade ut driften på upphandling. Vårt nuvarande avtal löper ut 31 dec 2017. Kommunen gick ut med en ny upphandling i augusti, där de utöver tydlig beskrivning av uppdraget även angav ett kostnadstak.


Vi på KHK har inte kunnat lämna anbud på denna upphandling för vi har ej fått ihop kalkylen. Arenan är större idag än förra gången upphandlingen lades ut. Vi visa minusresultat på en miljon per år om vi skulle ta oss an driften fortsättningsvis. De finansiella musklerna har inte föreningen.

Detta innebär att vi måste lägga ner vår driftsavdelning per den 31 dec i år, och säga upp vår personal inom vaktmästeri och städ.

Det är oerhört trist då våra vaktmästare gör ett kanonjobb, och är del av KHK-familjen. Vem som nu tar över driften 1 januari har vi på KHK ännu ingen information om. Men jag som VD och Unionen arbetar tillsammans med att få till en så kallad "övergång av verksamhet" dvs vill vi se till att den nya aktören tar över vår personal. Detta kämpar vi för av flera anledningar. De är otroligt bra medarbetare, och de har branschexpertisen som krävs rörande isvård.

Vi som hyresgäst är ju beroende av isvård av högsta klass för att kunna bedriva vår verksamhet. Vi befinner oss mitt i rykande säsong, vilket inte är optimalt. Vi vill verkligen få till en så smidig övergång som möjligt.

Vi önskar den nya aktören massa lycka till med sitt nya uppdrag. Samtidigt som det varit en sorgens vecka på kontoret, med hänsyn till de uppsägningar vi nu tvingas göra.

Vänliga hälsningar

Charlotte Gustavsson

VD Karlskrona HK