Månadsbrev från Charlotte

6 oktober 2017 14:25
Nyhet

Klubbdirektör Charlotte Gustavsson sammanfattar inledningen av säsongen.


Oktober är här, och vi är igång! För vår del har det dessutom varit en riktig rivstart, med sex matcher på 1,5 vecka! Jag jublade när jag såg att vi låg femma i tabellen efter matchen borta mot HV den 26 september. I nästa andetag såg jag att vi hade spelat fem matcher, och flera av de runt oss i tabellen bara spelat tre. Det där brukar dock jämna ut sig vad det lider, och varje match och varje poäng räknas.
Det blev tuffare än vanligt att arbeta med biljettförsäljning, när fyra av dessa sex matcher var på hemmaplan. En match blev lidande, och det var den mot Linköping. Det ska tilläggas att vi i den reviderade budgeten som vi gjorde i somras, så förväntade vi oss inte mer publik än så den matchen. Vi har alltså tagit höjd för det i vår publikprognos. Vi tappade i restaurang och bar den kvällen, tyvärr. Publiken verkade spara sig till lördagens match mot HV71. Då slog vi nämligen försäljningsrekord på flera serveringsytor! Vi håller koll på detta löpande, och det vi tappar en match, måste vi kriga dubbelt så hårt för att ta igen nästkommande matcher. Det är en evig kamp, och evigt fokus. Inför varje match har vi ett privatmarknadsmöte där vi lägger strategin, tänker hur vi kan gå till väga, och vilka typ av paket vi ska sy ihop.

Något som fallit väldigt väl ut är den nya prissättningen på familjeläktaren. Det känns fantastiskt kul att många familjer nappat på detta och köpt biljetter. Familjeläktaren var helt slutsåld lördag morgon, innan matchen mot HV71. Härligt! Så ett tips är att boka i god tid för att se till att du och dina barn kan gå till det förmånliga priset, innan de tar slut!

Jag hoppas även ni gillar våra andra arrangemang under matchen, som kundvagnsrace, ”kiss cam” och utlottningen av arenans bästa platser! Säga vad man vill om ”kiss cam”, men jag drar på smilbanden varje gång. Dels av spänning för att se vilka som hamnar i fokus, sen för att se om de antar utmaningen och verkligen pussas! Nej, det är inte så mycket hockey, men en liten vitamininjektion under en avblåsning är ju aldrig fel.

Sen har jag jättehärliga nyheter att dela med mig av från vår marknadsavdelning. Vi är sååå nära att nå vår sponsorbudget. Säljarna har jobbat på som illrar nu efter säsongen och stänger avtal efter avtal. Så himla kul! För budgeten på ”sälj” är satt till 16.5 miljoner ska ni veta - bra jobbat!
Fler och fler gamla partners hittar sin väg tillbaka. Vi har även nått nya partners utanför Karlskrona kommun, vilket också känns spännande! Det känns onekligen som att vi är ”på gång” och det är mycket härlig energi och många skratt på kontoret just nu, underbart!

Vi gjorde ju om cafeterian till säsongsstart, och gjorde den till en hamburgeria med fullständiga rättigheter. Det stötte på rätt hård patrull inledningsvis. Många besökare ville att det skulle vara som det alltid varit. Vi tror på en hamburgeria, och det tar alltid tid att etablera nya projekt. Under torsdagens match mot Linköping sålde vi 20 hamburgare. Det var vår tredje hemmamatch. Tålamod, tålamod. Sen kom lördagen, och det smällde till, vi sålde 200 hamburgare och tömde lagret totalt när vi inte ens avverkat andra perioden. Vi hade alltså med facit i hand kunnat sälja ännu fler.
Ja, det var supertrist att vi inte kunde serva alla, men samtidigt en glad känsla att hamburgarna blivit en snackis, och uppskattade! Så till nästa match, lördag mot Rögle lovar köket att ha tre gånger så många burgare redo! Välkommen in!

Avslutningsvis vill jag tacka alla som tagit sin tid att maila oss om synpunkter, tips och idéer. Vi har nu en lång, lång lista med spännande idéer. Nu är faktiskt utmaningen i att hitta resurser till att genomföra dem. Har ni mailat in nåt smart, men inte sett det i arenan ännu så handlar det kort och gott om resurser. Ni vet sen tidigare ekonomirapporter att vi inte har fem öre, och måste ”trolla med knäna”. Nästa trånga sektor är personal MEN vi har noterat alla, och har det på vår lista som vi ser över titt som tätt. Så STORT TACK till alla som engagerat sig i detta.

Det är VI som är KHK! Vi ses på lördag!